به گزارش شهرآرانیوز؛ احمد محمودزاده در سیوهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در مجموعه فرهنگی شهید باهنر تهران اظهار کرد: سازمان مدارس و مراکز غیردولتی یک نهاد راهبردی در وزارت آموزش و پرورش است که نقش مهمی در ارتقای کیفیت و تحقق عدالت آموزشی ایفا میکند.
وی با اشاره به گستره فعالیت این سازمان افزود: هماکنون حدود ۲۰ هزار مدرسه غیردولتی با مشارکت ۱۱۰ هزار معلم و حضور ۲.۵ میلیون دانشآموز فعالیت دارند، این میزان معادل ۱۶.۴ درصد مدارس کشور است.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه در کشور وجود دارد که سهم مدارس غیردولتی ۱۹ هزار و ۷۵۱ واحد است.
محمودزاده یکی از محورهای اصلی فعالیت این سازمان را اجرای برنامه تقویمی و بازنگری در قوانین دانست و گفت: ایجاد مدارس در حوزه مجازی نیز از راهبردهای مهم در توسعه عدالت آموزشی محسوب میشود.
وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از به کارگیری نیروهای فاقد تخصص در مدارس غیردولتی، قانون ۳۰ ساعته شدن معلمان این مدارس همراه با بیمه کامل تصویب و از مهرماه اجرایی میشود.
به گفته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، این اقدام علاوه بر ارتقای کیفیت آموزشی، زمینهساز افزایش امنیت شغلی معلمان غیردولتی خواهد بود.
همچنین دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: تاکنون ۱۰۰ هزار دانشآموز در ۶ هزار مدرسه کشور در طرح «مدرسه انقلاب» مشارکت کردهاند و این اتحادیه امروز به بازوی مؤثر آموزشوپرورش در عرصههای تربیتی و فرهنگی تبدیل شده است.
اسماعیل جانعلیپور با اشاره به جایگاه تشکلهای دانشآموزی اظهار کرد: آنچه امروز شاهد آن هستیم، حضور جدی و مؤثر اتحادیه در متن برنامهها و طراحیهای کلان وزارتخانه است که اقدامی بیسابقه محسوب میشود.
وی با اشاره به حمایتهای رهبر معظم انقلاب از این اتحادیه طی سه دهه اخیر افزود: این مسیر از توصیه به خودسازی آغاز شد، به نقشآفرینی در جنگ نرم رسید و امروز به اثرگذاری بر نوجوانان دیگر کشورها گسترش یافته است؛ روندی که نشان میدهد اتحادیه توانسته جایگاه خود را گامبهگام ارتقا دهد.
جانعلیپور با بیان اینکه تشکلهای دانشآموزی ظرفیت بالایی در حل مسائل اجتماعی دارند، گفت: رهبر انقلاب در جمع اختصاصی با دانشآموزان انجمنهای اسلامی تأکید کردند که این تشکل بدون پرچمداری و ادعا میتواند دیگران را از آسیبهای اجتماعی نجات دهد، این نگاه اکنون در برنامههای وزارتخانه و سیاستهای وزیر آموزشوپرورش برای تقویت کنشگری دانشآموزان متبلور شده است.
دبیرکل اتحادیه با اشاره به پشتوانه قانونی فعالیت این مجموعه افزود: جایگاه اتحادیه در اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین و برنامه هفتم توسعه تثبیت شده و این موضوع حاصل دو دهه تجربه در تولید ادبیات تربیتی و اجرای برنامههای راهبردی از جمله هیئتهای انصارالمهدی، فعالیتهای ضدصهیونیستی و برگزاری رویداد ملی مدرسه انقلاب است.
وی با اشاره به مشارکت ۱۰۰ هزار دانشآموز در طرح مدرسه انقلاب در ۶ هزار مدرسه کشور گفت: این حجم از کار جمعی نشان میدهد اتحادیه توانسته روحیه جهاد تبیین را در فضای دانشآموزی زنده نگه دارد، هرچند نیازمند نوآوری و تحول در برنامهها هستیم.
جانعلیپور درباره سیاستهای آینده این مجموعه تصریح کرد: انجمنمحوری و توجه به مدرسه بهعنوان میدان اصلی فعالیت از اولویتهای جدی اتحادیه است، سال گذشته در بیش از ۱۲ هزار مدرسه انجمن اسلامی فعال بود و در سال آینده با تمرکز بر ۱۳۲ شهرستان پرجمعیت، تلاش خواهد شد حضور مؤثرتری در مدارس داشته باشیم.
وی افزود: اتحادیه در کنار آموزش و پرورش در تمامی عرصههای تربیت اسلامی، قرآنی و انقلابی دانشآموزان خواهد بود و تجربه ۴۵ ساله این مجموعه نشان داده که میتواند پشتیبان نظام تعلیم و تربیت باشد.
دبیرکل اتحادیه با اشاره به اقدامات این مجموعه در اجرای طرح نماد و برگزاری اردوهای استانی خاطرنشان کرد: به وزیر آموزشوپرورش اطمینان میدهیم که اتحادیه فراتر از انتظارات، در کنار وزارتخانه و در خدمت مدرسه و ایران خواهد بود.
رئیس مرکز مدیریت منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه ۲۸۲ هزار معلم مشمول ارتقای رتبه برای سال تحصیلی شدند گفت: مرحله استقرار رتبهبندی با همه فراز و فرودها تمام شد و برای چهار گروه از اول مهر وارد چرخه ارتقا خواهیم شد.
علی باقرزاده اظهار کرد: معلمانی که یک سال در دوره ابتدایی، عشایری استثنایی، یا مناطق محروم به صورت شاغل تمام وقت بوده باشند سه ماه میتوانند دوره توقف را کوتاه کنند که بر این اساس ۲۸۲ هزار نفر مشمول ارتقای رتبه خواهند بود.
باقرزاده با بیان اینکه به زودی پروفایل معلم ایجاد میشود، گفت معلمان میتوانند مدارک خود را بارگذاری کنند بعد از آن کارشناسان مناطق بررسی میکنند و اگر تأیید شود، فرد اصالت مدرک میگیرد و از آن به بعد مدارک او در تمام رویدادهایی که مورد نیاز است استفاده میشود، همچنین برای کسانی که کتاب و مقاله دارند، کارگروه پژوهشی ایجاد میشود که این موارد را بررسی کرده و تایید میکند.
وی با اشاره به فرایند انتخاب و انتصاب مدیران اظهار کرد: مدیران به چهار گروه تقسیم شدند و انتخاب افرادی که تمایل دارند مدیر آموزگار شوند در اختیار استان است، اما برای انتخاب مدیر مدارس بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دانش آموز باید در آزمون شرکت کنند.
رئیس مرکز مدیریت منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش اضافه کرد: برای مدارسی که بیش از ۶۵۰ دانش آموز دارند گارگاهی پیشبینی شده است که کشف استعداد میشود و افراد عنوان گزینه اصلی به مدیر کل آموزش و پرورش و رئیس آموزش و پرورش شهرستان پیشنهاد میشوند همچنین شبکهای برای آموزش این افراد جدید پیش بینی شده است.
منبع: ایرنا